lauantaina, syyskuuta 30, 2006

Mautendorfin kautta Salzburgiin


462. päivä

Päivän ilmaisu: Schloss eli linna

Lauantaina ajattelin ehtiä näkemään sekä Mautendorfin linnan puolivälissä matkalla Kotkanpesälle sekä Kotkanpesän. Aamu meni maanteitä ajellessa mukavasti, tosin yhtään kunnon alppitietä ei ennen Katschbergiä tullut vastaan, mutta siellä sitten mentiin taas yli 1500 metrin. Navi ajelutti vaihteeksi osan matkasta melkoista kinttupolkua pitkin, jolla ei kahta autoa mahtuisi rinnan. Tästä ei koitunut ongelmia liikenteen vähäisyyden takia, mutta en kyllä toistamiseen olisi näitä pikkuteitä pitkin ajamassa. Olin tosin asettanut navin välttämään motareita, mutta sen ei tarvitsisi tarkoittaa käytä polkuja. Katschbergissä tuli mieleen laaksoon laskeutuessa, että mitäköhän moottori tykkää parin kilometrin moottorijarrutuksesta. Vauhtia säätelin lähinnä vaihtamalla ykkösen ja kolmosen välillä mäen jyrkkyyden mukaan.

Mautendorfin linna oli reissun kulttuuripläjäys. Linna ei tosin ole mikään ihan pakko nähdä -juttu, mutta kyllä siellä kerran poikkeaa. Ja kun sen kautta kuitenkin kannattaa ajaa, jos ei halua koko matkaa ajaa moottorietietä pitkin, niin miksei linnassa voisi pysähtyä.

Mautendorfilta lähdin navigoimaan kohti Berchtesgadenia ja Kotkanpesää. Valitettavasti olin perillä niin myöhään, että olisin kerennyt vain viimeiseen (lähtö 15:05) Kotkanpesälle nousevaan bussiin ja ajattelin olevan parempi jättää visiitti seuraavalle päivälle. Samalla mielessä kävi opastetun neljän tunnin kierroksen ottaminen, johon kuuluisi Kotkanpesän lisäksi Alppien alle rakennettu bunkkeriverkosto. Tämä olisi kustantanut 40 euroa.

Berchtesgadenissa yritin infopisteestä selvittää majapaikkaa, mutta niitä oli heikonlaisesti tarjolla lähiympäristössä. Koska info ei osannut auttaa, ajattelin ajaa kohti Salzburgia ja ottaa ensimmäisen vapaan ja alle 40e kustantavan huoneen. Tämmöinen löytyikin heti ensimmäisestä auki olevasta tienvarsihotellista. Jätin osan romuista hotellille ja jatkoin heti matkaa Salzburgiin. Etäisyyttä kun oli vain 15km.

Salzburg oli täynnä turisteja. Oma muutaman tunnin visiittini ei paljoa sisältänyt, mutta uudestaan voisi tulla myöhemmin vaikkapa lentokoneella. Samalla voisi vierailla alueen muissa kohteissa, tosin Kotkanpesälle ei varmaan toistamiseen tarvitse mennä (ellei sitten sille opastetulle kierrokselle). Salzburg vaikutti siis vierailun arvoiselta vielä uudestaankin.

Illalla menin takaisin hotelli Lamplleheniin ja mietiskelin, että kerkiän sunnuntain aikana sekä Kotkanpesälle että Dachaun keskitysleirille. Nämä olisivat sitten viimeiset suunnitellut kohteet tälle reissulle. Dachaun olisin voinut jättää maanantaille, mutta se ei valitettavasti ole auki maanantaisin.

Nyt kun Itävallasta pääsin pois, voin todeta muutaman yleisen asian liikenteestä. Moottoriteillä oli joka paikassa poliiseja passissa, pienemmillä teillä en nähnyt ainuttakaan. Porukka noudattaa nopeusrajoituksia Suomen tasoisesti. Bensa on Itävallassa noin 25 senttiä halvempaa kuin Saksassa. Saksahan on Suomen hinnoissa noin suunnilleen. Itävallan tiet ovat pääosin hyvässä kunnossa. Liikennekulttuuri tuntui samalta kuin Saksassa eli joustavalta.