sunnuntaina, elokuuta 13, 2006

Tonni takana


414. päivä

Päivän ilmaisu: Mieter eli vuokranantaja

Vuokranantajani lähetti maanantaina vastauksen aiempaan valitussähköpostiini. Mailissa hän ilmaisi tahtonsa tulla korjaamaan silikonit jo seuraavana päivänä ja tuntui innokkaalta hankkimaan uuden jääkaapin. Kaveri kävi tiistaina vetämässä uudet silikonit vessaan melkein joka paikkaan. Saa nähdä kestävätkö ne tällä kertaa paremmin. Jääkaapin hankkimisesta ei kuulunut koko viikkona mitään, mutta tänään sain sähköpostissa tiedon, että minun pitäisi soittaa johonkin jääkaappeja toimittavaan firmaan ja he tulevat ottamaan jääkaapin mitat. Jostain syystä minun tai vuokranantajan mittaukset eivät riittäneet. Olivat kuulemma vääriä tai mahdottomia. Myös parvekkeen oven korjauksen pitäisi olla työn alla. Huoltofirman pitäisi soittaa minulle ja sopia korjausaika. Saa nähdä koska tämä tapahtuu. Vielä ei ole ollut mitään puhetta siitä, pitäisikö minun osallistua jotenkin kustannuksiin. Vuokrasopimuksessa luki muistaakseni niin, että olen itse vastuussa alle 75e korjauksista, paitsi jos vuodessa korjauksia kertyy yhteensä yli 75e. Saapa nähdä. Vaikka hommassa on kestänyt aika kauan, olen silti (vielä) tyytyväinen vuokranantajan nopeaan reagointiin ja omatoimiseen ongelmien selvittelyyn. Varsin epäsaksalaista. Wepistä huomasin, että kaveri on jonkun sortin iso päällikkö parin sadan hengen yrityksessä. Ehkä tämä selittää jotain. Hassua kyllä, että näin varakkaan oloisella kaverilla on aikaa käydä vetämässä silikonit korkeimman omakätisesti. Saksalaista piheyttäkö?

Olin maanantaina ja tiistaina kurssituksessa. Kurssi oli läheisessä neljän tähden hotellissa. Olin aivan ihmeissäni palvelun tasosta. Kirjoittelin edellisen kurssituksen jälkeenkin hotellin hyvästä palvelusta, mutta tämä hotelli kyllä pisti vielä paremmaksi. Henkilökunta oli mukavaa ja palvelualtista. Jopa omatoimisen palvelualtista eli kaikkea ei tarvinnut erikseen osata pyytää. Viikon toinen epäsaksalainen kokemus.

Lauantaina oli joka kuukautinen suomalainen kantapöytä. Jälleen kerran porukkaan oli eksynyt aivan uusia kasvoja ja ihmisiä oli parhaimmillaan parikymmentä. Alku ilta meni irkkupubissa, josta osa porukkaa siirtyi läheiseen rokkibaariin. Rokkibaarissa koin viikon kolmannen epäsaksalaisen tapahtuman: tarjoilija hermostui eräälle suomalaiselle siinä määrin, että hän yritti käydä päälle. Suomalaisen mukaan hän oli maksanut kaikki kolme tilattua olutta, mutta tarjoilijan mukaan hän oli maksanut vain omansa eikä suostunut palauttamaan ylimääräisiä rahoja. Kaiken lisäksi hän vaati muita maksamaan kaksi muuta olutta. Tilannetta ehkä selittää se, että tarjoilija oli ainakin yhtä humalassa (tai muissa aineissa) kuin asiakkaansa. Lopuksi ovimikko heitti tarjoilijan pihalle. En muista Suomesta humalaisia tarjoilijoita. Eikä henkilökunta yleensä heitä toisiaan pihalle Suomessa. Saksassa olen muutaman kerran nähnyt humalaisia tarjoilijoita. Ilmeisesti tätä katsotaan läpi sormien, koska tarjoilijat ovat jatkaneet töitään myös myöhemmin.

Suomessa ei juuri tullut ostettua pullotettua vettä kotiin. Korkeintaan joskus jotain hiilihapollista, mutta vain erikoistapauksissa. Saksassa olen kesän mittaan raahannut vettä kotiin joka kauppareissulla. Hanavesi on juotavaa, mutta ei mielestäni kovin hyvää pelkiltään. Mehun seassa tai kahvivetenä menee ihan hyvin. Hieman turhauttavaa tämä veden rahtaaminen. Kaiken lisäksi epäekologista. Vaikka kesähelteet alkavat nyt olemaan jo takana, niin kerron vielä maistuvan hellejuoman reseptin: kaada lasiin omenamehua ja sitten hieman hiilihapollista kivennäisvettä. Tuloksena on apfelschorle. Apfelschorlea saa ostettua kaupasta suoraan, mutta se ei taida olla ihan yhtä laadukasta kuin itse sekoitettu.

Olen käyttänyt nettiyhteyttäni nyt vuoden verran. Huomaamiani käyttökatkoja on ollut noin muutama tunti tasan yhtenä päivänä. Todella hyvä suoritus verrattuna Suomessa kokemaani nettipalveluun. Sanottakoon kuitenkin, että muutaman kilometrin päässä asuvalla kaverilla oli saman palveluntarjoajan yhteys, joka oli noin kuukauden päivät rikki ennen kuin hän vaihtoi toimittajaa. Toimittajan vaihtokin taisi kestää kuukauden tai pari. Joka tapauksessa omalla kohdallani toiminut hyvin. Koputan puuta.

Sitten mopoasiaa. Tuhat kilometria on täynnä ja vien mopottimen tiistaina huoltoon. Käväisin Essenissä huutelemassa vara-avaimeni ja huoltokirjani perään, mutta niitä ei vielä ollut tullut. Hassua, että myyjä, jonka kanssa en ole kertaakaan asioinut, muisti minut sukunimeltä. Mitähän erikoista on tapahtunut minun kohdallani? Vai eikö liikkeessä ole paljoa ostavia asiakkaita. Kysyin myyjältä havaitsemistani ongelmista pyörässä. Ensinnäkin pyörä on syönyt tasaista seitsemää litraa sadalla, vaikka ilmoitetun kulutuksen pitäisi olla litran tai kaksi alempi. Kulutuksen pitäisi laskea tonnin huollon jälkeen. Toiseksi pyörän ajotietokone ilmoittaa kulutukseksi vain kuusi litraa, joten lukema on ehdottomasti väärä. Myyjä yritti kehittää jotain ihmeellistä teoriaa tankin koosta ja kulutuksen määrän mittaamisen vaikeudesta, mutta eiköhän ajotietokone saa lukeman bensansyötöstä tankin koosta riippumatta ja minun mittaamani lukema lienee ainakin yhtä tarkka kuin bensa-aseman mittari. Kolmanneksi ongelmaksi listasin ilmanpaineet. Myyjän mukaan oikea ilmanpaine edessä on 2,5 baria ja takana 2,9. Viereisen huoltoaseman mittari näyttää 0,5 baria enemmän molemmille renkaille. Pitää pyytää Düsseldorfin huoltoa katsomaan myös rengaspaineet. Jos vieläkin tulee 0,5 baria enemmän, viereisen huoltamon mittari lienee rikki. Jatkan valittamista tiistaina huollossa.

Aiemmin valitin laukkujen leveyttä (http://tinyurl.com/msefk). En ole vielä jaksanut mitata leveyttä, mutta kun pyörä on BMW:n mukaan 905mm leveä peilien kohdalta ja laukut tulevat vielä muutaman sentin peilejä sivummalle, alkaa pyörä olemaan todella leveä. Honda ilmoittaa 600cc CBR:n leveydeksi 690mm ja Gold Wingille 945mm. BMW:n levein K1200LT-malli on 1080mm leveä. K1200S ”pärjää” leveydessä siis jopa matkasohviin verrattuna!
Koska olen monelta foorumilta lukenut monista eri ongelmista K1200S-mallissa, olen alkanut miettimään takuuajan pidennystä neljäksi vuodeksi. Kun kerran suunnitelmissa on omistaa pyörä vähintään seuraavat kolme vuotta, voisin kenties maksaa 200 euroa kahden vuoden takuuajan pidennyksestä. Pitää kysyä huollosta voinko ottaa takuupidennyksen vasta myöhemmin ja mitä se sitten pitäisi sisällään.

BMW julkaisi muuten juuri uuden version K1200S:stä. Uuden version isoimmat erot ovat uusi servoton jarrujärjestelmä ja uudet värit. Olisin todella mielelläni ottanut servottoman jarrun (yksi rikkuva osa vähemmän), mutta en missään tapauksessa olisi halunnut uuden väristä pyörää. Vanhemman jarrujärjestelmän etuna on kyllä se, että sitä on testattu tien päällä viitisen vuotta, joten suurimmat lastentaudit on toivottavasti saatu pois.

Sain navigaattorin viimein pyörän sähköihin kiinni. Kävin hakemassa Comkorilta tarvitsemani kiinnikkeen ja nyt navi näkyy heti muun mittariston alapuolella. Olen ajanut tällä virityksellä pari sataa ja hyvin toimii. Kerran navi sammutti itsensä ilman mitään syytä, mutta en tiedä liittyikö tämä sähköongelmiin vai mihinkä.

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

Kannattaa käydä mittaamassa renkaanpaineet useammalla mittarilla. Ainakin täällä Suomessa huoltoasemien mittarit näyttävät välillä mitä sattuu (ihan tyypistä riippumatta).

sunnuntaina, elokuuta 13, 2006 10:44:00 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home