sunnuntaina, huhtikuuta 23, 2006

Verotuksesta ja bemareista


302. päivä

Päivän ilmaisu: Aushandeln eli tinkiä

Kolmesataa päivää Saksaa rikki! Tähän ei ihan jokainen pystykään. Vaikka kaukaa katsoen Saksa on lokoisa paikka viettää aikaa, sitä se ei välttämättä aina ole :) Vielä toinen kolmesataa päivää ainakin edessä. Raportoin lyhyesti tällä kertaa, koska pitäisi keritä vielä tekemään muutakin tänään. Mehukkaimmat tarinat jätän siis ensi viikolle ja kirjoittelen vain akuutit asiat.

Tänään vietin tunnin verran tärkeitten asioiden mappia (tm) ja kaappeja penkoen. Etsin materiaalia verottajaa varten. Veroneuvojan vinkkien mukaan hain kaikki liput ja laput kätköistäni ja ne sitten lähetetään verottajalle tuomittavaksi. Pitää ensi viikolla toimittaa paperit veroneuvojalle ja toukokuun alussa on toinen palaveri, jonka jälkeen paperit lähtevät verotoimistoon. Papereita ja vähennyksiä pitää kuulemma olla paljon, jotta verotoimiston täti/setä voi hyväksyä osan ja jättää osan hyväksymättä. Eihän ihan mikä tahansa voi mennä läpi, joten jotain täytyy olla hyväksymättäkin. Sanoinko jo aiemmin, että Saksan verotusjärjestelmä on todella järkevä?

Suomen verottaja muisti minua ikävällä lisälaskulla. Pitäisi maksaa n. 250e mätkyjä. Näin sitä ulkomaille muuttajaa palkitaan. Toisaalta, verottaja oli aikas reilulla päällä loppujen lopuksi, koska veroprosenttini oli ainakin kuusi prosenttia pienempi kuin jos olisin koko vuoden ollut töissä Suomessa (eli maksoin n. kuusi prosenttia vähemmän puolen vuoden tuloista kuin mitä olisin normaalisti maksanut). Kannattaa muuttaa keskellä vuotta pois Suomesta tai Suomeen, kiitos progressiivisen verotuksen.

Kävin lauantaina BMW-kaupassa. Tein saman tarjouspyynnön kuin toisessa kaupassa ja hinta oli 600 euroa kovempi – aluksi. Sanoin myyjälle, että eikös tämä nyt ole vähän kallis, kun toisessa kaupassa antoivat paljon paremman tarjouksen. Myyjä kysyi, että paljonkos parempi se oli ja minä tähän, että en taida kertoa, mutta kokeileppas kepillä jäätä (joo, sanatarkasti sanoin näin englanniksi... tai sitten en). Myyjä kävi konsultoimassa toisia myyjiä ja hetken perästä tarjosi täysin samaa hintaa kuin mitä aiemmin vierailemassani liikkeessä tarjottiin. R1200ST:n virallinen listahinta käteisellä aiemmin luettelemillani varusteilla on siis 13650e. Kannattaa näemmä tehdä vertailua. En tiedä oliko mitään vaikutusta tinkaamiseen, mutta myyjä oli ollut vasta neljä päivää liikkeessä töissä.

Varasin koeajoon ensi lauantaille R1200ST:n ja K1200S:n. Tunnin verran voi ainakin ajaa molempia ja tänään kävimme tutkimassa kaverin kanssa koeajoreittiä. Reittiin kuuluu 10-15km rajoituksetonta moottoritietä ja sitten vapaavalintaista kaupunkipyöritystä Düsselissä. Vaikka oikeasti olen tällä hetkellä miettimässä ainoastaan R-mallia, niin kokeillaan nyt ajaa K-malliakin, kun ilman saa. Ehkäpä mieli vielä vaihtuu. Tosin lompakko ei taida antaa periksi, vaikka alkaisi mieli tekemään.

Navigaattori toimii melkein kuin ihmisen mieli pyörällä ajaessa. Sain perjantaina hankittua telineen (Ram-Mount, 89e) ja navi on nyt näkökentässä hieman sivupelin alapuolella. Plussia navi saa kohtuullisen selkeästä näytöstään. Miinuksia satunnaisesta hidastelusta ja todella hitaasta kartan piirrosta isolla kartalla. Navilla on mopokäytössä kilometrejä takana noin 200, joten jatkotestausta tarvitaan vielä. Navin mittaama suurin nopeus on tällä hetkellä 201km/h. Suurempi nopeus vaatiikin sitten toisen ajopelin.