sunnuntaina, huhtikuuta 16, 2006

Köln, auto ja navi


295. päivä

Päivän ilmaisu: Kirche eli kirkko

Tämän päivän kohteena oli Köln. Ajattelimme käydä vain jossain lähellä, jotta vuokra-auton palautus onnistuisi ajoissa ilman suurempia kommelluksia.

Kölnissä kävimme Kölnin tuomiokirkossa (no missä muuallakaan) ja pyörimme Kölnin pienehkössä vanhassa kaupungissa. Kävimme myös katsomassa laajoja kauppakatuja, mutta eipä niistä paljoa ollut iloa, koska oli sunnuntai ja kaupat olivat kiinni.

Kahden kerran kokemuksella Köln ja Düsseldorf tuntuvat tasan yhtä kiinnostavilta matkakohteilta. Kummassakaan ei ole juuri mitään ihmeellistä. Kenties Köln voisi olla kesällä kivampi kohde, varsinkin jos saisi jonkun paikallisen kertomaan minne pitää mennä.

Autolla tuli taitettua kolmessa päivässä 1380 kilometriä. Beetle kuluttaa 6,9 litraa satasella, kun sillä ajaa yli 150km/h autobahnilla ja loput kaupunkiajoa. Ei mikään talousihme dieseliksi, vaikka toisaalta ajokaan ei ollut kovin säästäväistä. Beetlen tehot eivät oikein riitä autobahnille. Mielestäni auton pitäisi kulkea ainakin 200km/h, että se olisi mukava autobahn-veturi. Beetle kulki 1. vaihteella 50km/h, 2. 80km/h, 3. 120km/h, 4. 150km/h ja huippunopeuttaan 183km/h 5. vaihteella. Vaikka Beetle näyttää hauskalta, se ei ole kovin kummallinen ajettava. Diesel vääntää mukavasti, mutta on hengetön. Käyttöautona Beetle lienee hirveä, koska pienestä takaluukusta ei taida saada edes kaljakoria helposti sisään. Tuulilasin jatkuminen konepellin puoleen väliin haittasi navigaattorin kiinnitystä ja näkyvyys auton viereen ylös on luvattoman huono. Näkyvyyttä kaipaa Saksassa siksi, että liikennevaloja on vain yksi auton vieressä eikä edessä ole lisäopastimia vai miksi niitä lisäliikennevaloja kutsutaankaan.

Navigaattori saa tällä kokemuksella kouluarvosanakseen kahdeksan. Koska en ole lukenut navin käyttöohjetta vielä, on arviossa pientä epävarmuutta. Karttojen Euroopan laajuinen kattavuus oli mukava asia, koska nyt esimerkiksi Saksasta ajo Hollantiin ei edellyttänyt mitään erityistä säätämistä. Uuden reitin laskenta oli pääasiassa nopeaa ja yleensä reitti oli oikein. Ainakin kahdesti navi olisi ajattanut väärään suuntaan tietä tai muuten väärin. Negatiivisena puolena navissa on ääniohjauksen epätarkkuus ja kääntymisten myöhäinen esittäminen näytössä. Ääniohjausta pelkästään seuraamalla olisi useasti ajanut väärään suuntaan risteyksestä, koska välillä ”pysy oikealla” tai ”pysy vasemmalla kaistalla” olisi vienyt näihin suuntiin, vaikka tarkoitus oli mennä suoraan. Käytännössä ääniohjauksen lisäksi joutui katsomaan myöhään tulevaa ohjausnäyttöä ja tutkimaan mihin suuntaan navi oli ajattamssa. Moottoritiellä helpointa oli katsoa, että nyt mennään vaikkapa Frankfurtin suuntaan ja katsoa sitten opastimista Frankfurtin kaista. Muuten navin ohjeet olisivat tulleet myöhässä ellei sitten luota sokeasti ääniohjaukseen. Tunneleissa navi hukkasi itsensä ja laski reitin välillä uudelleen tunnelin jälkeen, vaikka oikeasti olimme vielä vanhalla reitillä. Navin ohjausääni voisi olla miellyttävämpi kuin tiukkapipoinen ja kiukutteleva tätiääni. Käytännössä navin kanssakaan ei suunnistusta voi antaa kokonaan naville, sillä laite ei ole täydellinen.

Kävellessä navi toimi hyvin, jahka aluksi oli saanut selvitettyä oikean kävelysuunnan. Navin kompassi toimii satelliittien varassa ja se ei tiedä ilmansuuntaa ilman, että liikkuu itse hieman. Kadun nimet saisivat näkyä ehkä vähän paremmin näytössä.

Navitesti jatkuu moottoripyöräkäytössä heti kun saan telineen. Yritän ensi viikolla hankkia.

Siinäpä se pääsiäinen. Maanantaina luvassa lepoa ja sitten taas töihin.