sunnuntaina, heinäkuuta 24, 2005

Autobahn

Sunnuntai 28. päivä

Päivän ilmaisu: Autobahn eli tuttavallisesti autobaana

Sunnuntaiksi olimme sopineet sukulaisten kanssa vierailun Hockenheimiin F1-osakilpailua katsomaan. Düsselin ja Hockenheimin etäisyys on hieman yli 300km, mutta tämä ei ole matka eikä mikään, kun alla on autobaana. Tai no, totuus on tarua ihmeellisempi eikä autobaanakaan ole autoilijan taivas.

Hain heti sunnuntaina aamulla kello yhdeksän vuokraamosta auton (Europcar, 64e päivä 1.4 litrainen VW Golf ja täyskasko 750e omavastuulla). Vuokraamon täti väitti, että minun pitäisi hakea (julmien) sakemannien ajokortti, jos aion olla yli 3kk Saksassa. Tämä ei käsittääkseni pidä paikkaansa, mutta minun pitää kenties vielä varmistaa asia. Onneksi homma ei kaatunut tähän. Vuokraamo otti 150e pantin autosta, joka palautetaan vähennettynä auton vuokrahinnalla.
Hain sukulaiset matkalta ja suuntasimme kohti autobaanaa ja Hockenheimia. Autobahnalla alkuinnostus oli valtava. Heti kokeilimme paljon Golf kulkee: tulos oli säälittävät 160km/h tasaisella. Vertailulukuna kerrottakoon, että autobaanan keskikaistan nopeus oli 140-150km/h ja oikealla kaistalla nopeus oli satasen päällä. Vasemmalle kaistalle ei sitten tarvinnutkaan mennä ajamaan aivan satunnaisia ohituksia lukuunottamatta. Golfilla oli muuten ajettu 415 kilometriä ennen kuin saimme sen, joten sisäänajokin tuli hoidettua ammattitaitoisesti kaasu pohjassa ajaen :)

Mutta eipä aikaakaan, kun edessä ajaneiden jarrutusvalot ja hätävilkut syttyivät. Liikenneruuhka! Ajoimme noin 5km matkaa puolisen tuntia. Olisin kävellen mennyt nopeammin ruuhkan ohi kuin ajamalla siinä. Siinä sitten seisottiin kaikki kolme kaistaa täynnä autoja. Lisäksi autobaanan reunalevike muuttui kovin nopeasti neljänneksi kaistaksi, kun hätäisimmät lähtivät ajamaan sitä pitkin. Myöhemmin paljastui, että levikkeeltä pääsi ajamaan näppärästi liittymään. Myös moottoripyöräilijät liikkuivat jonossa näppärästi, mutta kenties vähän riskialttiisti kaistojen keskiviivaa pitkin.

Onneksi Hockenheimiin mennessä ei ollut enää lisäruuhkia. Onnekkaasti ja internetin reittitulosteen avulla löysimme ilman mitään ongelmia suoraan oikealle parkkipaikalle varsinaisen kisa-alueen ulkopuolelle ja alueella pyörivä parkkipaikkabussi tuli juuri oikea-aikaisesti pysäkille. Lisäksi saimme lippupisteen viimeiset halvat liput (95e/kpl) ja ehdimme katsomoon juuri lämmittelykierrokseksi. Paremmin ei olisi voinut ajoittaa. Formulat pitivät aivan jumalatonta mekkalaa, eikä katsomoon kyllä kannata mennä ilman kuulosuojaimia. En tiedä paljon kisassa oli ulosajoja, mutta yhden onnistuimme todistamaan paikan päällä. Räikkönen johti kisaa puoleenväliin saakka ja sitten lähdimmekin tallustamaan kohti porttia. Harmillisesti räkä-Räikkösen auto hajosi taas kesken kisan, mutta pääsimmepä ainakin hyvillä mielin lähtemään pois, kun Kimi ei voinut voittaa.

Hockenheimista palatessamme ajoimme heti aluksi harhaan. Etsiessämme paikkaa vaihtaa suuntaa, huomasimme vasemman kaistan olevan taas aivan tukossa. Onneksi kyseessä oli toinen tie kuin mille varsinaisesti halusimme. Haimme Hockenheimista uudelleen vauhtia ja löysimme oikeaan liittymään kymmenisen kilometrin harhailun jälkeen. Autobaanoissa on kyllä ikävää se, että jos liittymästä ajaa harhaan, ei takaisin pääse kääntymään ihan heti. Liittymissäkin voi ajella iloisesti satasta tai vaihtoehtoisesti niin paljon kuin uskaltaa. Poliisi kun ei taida autobaanoilla paljoa tutkailla.

Olin kuullut työkavereilta ja muualta paljon pahaa Kölnin läpi menevistä autobaanoista. Kölnin alue on kuulemma ruuhka-aikana todella tukossa. Siksi päätimmekin ajaa Darmstadin kautta ehkä hieman kiertäen, mutta mahdollisia ruuhkia välttäen takaisin Düsseliin. Matkalla emme nähneet kuin yhden ruuhkan lähellä Düsseldorfia, mutta onneksi tämäkin oli vastakkaisella kaistalla. Ruuhka suuntasi Kölnin suuntaan ja oli ainakin kymmenisen kilometriä pitkä. Radiosta olin kuulevinani 20-30km ruuhkasta. Varmasti hieno ajaa 20km 5km/h keskinopeutta. Erityisesti moottoripyörällä tulisi harjoiteltua hidasajoa varsin mukavasti :)

Paluumatkalla sattui vielä yksi kommellus, kun eksyimme Düsselin lentokentälle yrittäessämme keskustaan menevälle kehätielle(?). Tämän takia kiersimme hieman alle puoli tuntia uutta suuntimaa hakien. Lopulta emme ajaneet koko kentälle vaan palautimme vuokra-auton kentän viereen vuokraamoon ja loppumatka taittui kävellen (itse olin jättänyt pyörän autoa hakiessa liikkeen pihaan ja pyöräilin kotiin). Muuten kenties olisimme voineet kokeilla uutta lähestymistä lentokentälle, mutta aikaa ei ollut enää toiseen puolen tunnin seikkailuun. Autoa ei voinut palauttaa vuokraamoon myöhempään kuin yhdeksältä illalla. Sen voi sanoa, että lentokentän opasteet eivät ole mahdottoman hyvin esillä tai sitten ne jäivät etupenkiltä kyllä iloisesti näkemättä.

Seuraavaksi voisi sitten kokeilla autobahnia mopolla ja vähän isompikoneisella autolla. Kivoja teitä, jos eivät ruuhkautuisi.

Ai niin, vielä laskelma ruuhkautumisesta:
Normaali keskinopeus: 130km/h Nopeusrajoitus tietyömaan kohdalla: 60km/h
Kaistoja: 3 130 * 3 = 390
Kaistoja: 2 60 * 2 = 120
120 / 390 = 0,31 eli tien välityskyky huononee kolmannekseen tämän epätieteellisen laskelman valossa. Ei ihme, että ruuhkat ovat ihan älyttömät ja niitä vielä pahentaa se, että autobaanalta ei yleensä pääse pois ihan joka kohdasta. Näin pitkä pätkä voi olla tukossa ja autoilijoilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jonottaminen.